tirsdag 1. september 2009

Litt om korsettmakeri eller hva man gjør hvis man bor i Norge.

Da jeg bestemte meg for at det var på tide å slutte med platonisk kjærlighet for rococo og å gå fra det teoretiske over på det praktiske, sto jeg foran en aldri så liten prosjekt som måtte gjøres før alt annet - nemlig å sy et korsett! Åssen i huleste får jeg det til?! Etter mange timer internettsurfing satt jeg igjen med følelsen at en nybegynner kan bare glemme å sy det selv. Men jeg er ikke av den lettskremte typen, så jeg fortsatte å lete. Omsider bestemte jeg meg for dette korsettet fra Butterick:
Selv ikke "advanced" vanskelighetsgrad klarte å skremme meg vekk. Om en uke eller så fikk jeg den i posten. Men da jeg tok en tur til sy-butikken fant jeg ut at livet for korsettmakere i Norge var ikke lett. Det var nemlig ikke korsettstivere (beleine) å oppdrive! Rettere sagt, det var mulig, man kunne bestille de så kanskje de kom (skjønt uvisst når), og prisen på dem var 27 NOK for meter! Jeg trengte 13 meter, så etter et raskt regnstykke i hodet, gikk jeg hjem til dataen og fordypet meg i nettet igjen. Og da fant jeg en fransk nettbutikk som heter Alysse creations, og der var det plenty av alt som jeg trengte! Prisene er veldig greie også - fra 0,9 euro for meter plaststivere er ikke noe å klage på. Butikken anbefales på det varmeste, og selv om det meste er på fransk, det går fint an å orienetre seg der. Der har de også mønstere av korsetter og undertøy og  historiske kostymer.
Dette var resultatet av alt slitet (jeg tror jeg aldri bannet så mye i hele mitt liv som jeg gjorde da jeg sydde skråbåndet på de dumme festongene!:))))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar