onsdag 12. mai 2010

Beste måten å lære på er å lære av sine feil

Synd, men sant. Jeg var nødt til å innse at min halvferdige robe a la francaise måtte delvis tas fra hverandre pga dårlig tilpasset for. Det som jeg trodde var feil i det originale mønsteret visste seg å være riktig og hadde et formål, og de endringene som jeg gjorde måtte derfor fjernes... Dæven... Spesielt med tanken på at alt var sydd for hånd...
Men det finnes alltid noe positivt i slike neddturer, i dette tilfelle har jeg oppdaget den riktige rekkefølgen av konstrueringen av en slik kjole. Bedre sent en aldri. Denne rekkefølgen er as follows:
1. Man syr sammen bodicens for.
2. Man syr sammen ermenes sidesømmer, det samme med ermenes for, og så syr man foret til ermene og legger ermene til side.
3. Man legger støffet på ryggen i folder, som anvist, og syr sammen bodisen (unntatt ermer!)
4. Bodice og overkjolens skjørt sys sammen.
5. Foret skal tilpasses bodicen, det skal sys til bodicen først på ryggen, og så på frontpanelene (robing).
6. Råkanter skal brettes inn og bearbeides.
7. Det viktigste! Ermer skal sys på kjolen helt på slutten!

Egentlig hadde jeg for lenge siden funnet en ferdig oppskrift på den riktige rekkefølgen i denne bloggen, men akkurat det med ermer hadde likevel gått meg hus forbi!!! Dæven, som sagt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar